Mote
08.januar, 2014
Pels står sterkt i motebildet. Se bilder og informasjon på nettsidene til Kopenhagen Fur og International Fur Federation (IFF)
Pels - et viktig naturprodukt for moteindustrien.
Pels har gått fra å være vesentlig brukt til hele plagg, til beskyttelse mot kulde, til å bli et naturprodukt allsidig benyttet i moteindustrien. Med moteindustrien har også innovasjonen brakt pels ut til stadig nye brukergrupper. Pelskrager på ytterbekledning og ulike typer accessoirer av pels er topp mote i mange land, også der kulden ikke er motivet for å bære pels.
Pels har vært på moten lenge. I følge Store Norske Leksikon (SNL) skriver de første kjente opplysninger om pels og pelshandel seg fra Egypt, Palestina, Assyria og Babylonia. På mange malerier av De hellige tre konger ser man at de bærer hermelinskåper, tegnet på høy verdighet. I de første tre hundreårene e.Kr. ble pelsverk båret av romerske patrisiere som tegn på stilling og rang. På slutten av 300-tallet ble pelsverk alminnelig mote for romerske borgere.
Særlig i middelalderen ble pelsverk flittig brukt, ikke bare som nødvendighetsartikkel, men i like stor utstrekning som smykke. Til daglig bruk ble skinn av katt, kanin og lam mest anvendt. I middelalderen var det nesten utelukkende menn som bar pels. Omkring midten av 1300-tallet begynte kvinnene for alvor å bære pelsverk.
Land med rikelig tilgang på håndverkere og billig arbeidskraft har fremstått som store leverandører av ferdig forarbeidede varer. En meget stor del av det ferdige pelsverk som nå omsettes i Norge, er fremstilt i utlandet. Norske buntmakeren er fremdeles spesialisten, som ikke bare selger ferdig forarbeidede gjenstander, men som fortsatt syr etter mål, reparerer, pleier og oppbevarer pelsen.